Wikia

[[File:|270px]]
Johnny Knoxville
Geboortenaam Philip John Clapp
Geboortedatum 11 maart 1971
Geboorteplaats Knoxville, Tennessee, V.S.
Bijnamen P.J. Clapp, Knox
Jackass Carrière
Rollen Cast, Producer
Films Jackass Pentalogie
Seizoenen 1, 2 en 3
Gekend voor Poo Cocktail, Self Defense
Wildboyz Carrière
Rollen Gastoptredens

Philip John Clapp, ook wel gekend als Johnny Knoxville, is een Amerikaans acteur en stuntman. Hij had rollen in verscheidene films, maar is het meest bekend als co-bedenker en acteur in MTV's Jackass series en de films die erop volgen.

CarrièreEdit

Knoxville zegt dat Jack Kerouac's boek 'On the road' (dat hij kreeg van zijn neef Roger Alan Wade) hem ertoe heeft aangezet acteur te worden. Nadat hij in 1989 afstudeerde op South-Young High School in zijn geboortestad Knoxville, verhuisde hij naar Californië om acteur te worden, hij verscheen in een paar reclamespots en als figurant in enkele films. Omdat dit niet was waar hij op had gehoopt, begon hij ideeën uit te werken en ze naar verscheidene magazines te sturen. Hij ging ook naar de Amerikaanse Academie voor Dramatische Kunsten, maar stopte al binnen twee weken. Een idee om zelfverdedigingswapens op zichzelf uit te testen werd opgevangen door Jeff Tremaine (de eigenaar van het skatemagazine Big Brother), de stunts werden gefilmd en uitgegeven. Knoxville werd een belangrijk figuur in de cast van Big Brother, samen met onder andere: Chris Pontius, Steve-O en Dave England.

JackassEdit

Hoofdartikel: Jackass (TV series)

Uiteindelijk hebben Knoxville, Tremaine, Sean Cliver en Dave Carnie een pilootaflevering gemaakt die materiaal bevatte van zowel Big Brother als Bam Margera's CKY, en met hulp van Tremaine's vriend Spike Jonze, stelden ze de serie voor aan enkele netwerken. Een deal werd gemaakt met MTV en Jackass was geboren. Knoxville deed ok mee aan Gumball 3000 voor Jackass samen met co-sterren Steve-O en Chris Pontius, regisseur van Jackass Jeff Tremaine, en producer Dimitry Elyashkevich. Voor de Jackass series sloeg hij een aanbod af van Saturday Night Live om gelijkaardige stunts op te voeren op een wekelijkse basis (Knoxville was in 2005 wel gastheer in SNL).

Films en televisieEdit

Knoxville speelde mee in verschillende films, de meest noemenswaardige is waarschijnlijk als hoofdrolspeler (samen met Seann William Scott) in Jay Chandrasekhar's versie van The Dukes Of Hazard. Hij werkte ook samen met regisseur John Waters in A Dirty Shame en had de hoofdrol in Daltry Calhoun, geschreven en geregisseerd door Katrina Holden Bronson. In The Ringer speelde hij een man die zich onder het mom van verstandelijke beperkingen inschreef op de Paralympics om geld te verzamelen voor een operatie voor zijn tuinman. Hij speelde een twee-hoofdig buitenaards wezen in Men In Black II, had een hoofdrol in Lords Of Dogtown als Topper Burks, had een bijrol in Coyote Ugly, en had een gaststem in een aflevering van King Of The Hill. Hij kwam ook voor in een pilootaflevering van het programma Unhitched.

Knoxville verscheen ook in seizoen 3 van Viva La Bam, in de aflevering "Prank Wars" waarin hij samen met Ryan Dunn onder andere Bam's Hummer vernielt. Hij verscheen regelmatig in afleveringen van Nitro Circus, samen met Mat Hoffman en Jeff Tremaine.

FamilieEdit

FilmografieEdit

ru:Филип Джон Клэпп